ACC Spa 24 hours Guide
auteur: John Beton
Het gaat gebeuren! Op 2 december zal het DUS Endurance team meedoen aan de 24u Spa charity race georganiseerd door DC-Simracing, en zoals het er nu naar uitziet zelfs met 2 auto’s! Heel leuk om te zien dat er zoveel rijders zijn die het endurance racen eens willen proberen! Ik zal hieronder in detail uitleggen hoe je het circuit van Spa het beste kunt rijden. Daarnaast zullen we in de twee weken voor de race een aantal oefensessies organiseren om zo goed voorbereid mogelijk aan de start te verschijnen.
Baanoverzicht
Terminologie
In de beschrijving hieronder zal ik een aantal termen gebruiken die je misschien nog niet weet. Die zal ik hier als eerste uitleggen:
Bochtenprioriteit
Met de bochtenprioriteit bedoel ik of bij het nemen van de bocht de focus moet liggen op het ingaan van de bocht of juist op de exit. De term slow in, fast out heb je vast wel eens gehoord en in veel gevallen is dit de juiste methode maar er zijn uitzonderingen. Is een bochtenprioriteit hoog, dan geldt dus bovenstaande regel. Dit geldt voor alle bochten waar je na de bocht lange tijd volgas gaat. Bij een lage bochtenprioriteit wil je juist ietsje harder de bocht induiken. Dit gebeurt veel bij bochten die elkaar opvolgen, na de bocht ga je kort of zelfs helemaal niet op het gas en dan is de ingangsnelheid (entry) van de bocht belangrijker. En soms zijn er bochten waar er niet echt een prioriteit is, deze wil je zo vloeiend mogelijk door zonder de nadruk te leggen op entry of exit.
Trailbraken
Een remtechniek waarbij je begint met voluit remmen maar zodra je dichterbij de bocht komt en begint met het insturen de remdruk verlaagt maar nog niet helemaal loslaat. Op deze manier houd je wat meer druk op de voorwielen van de auto waardoor deze makkelijker instuurt. Dit is een meer geavanceerde techniek die misschien iets lastig aan te leren is, maar zodra je het doorhebt kun je hier vrij veel tijd mee winnen, voornamelijk in de langzamere bochten.
Regen
Op moment van schrijven zijn de weersverwachtingen nog niet bekend. Maar aangezien dit Spa is, is de kans groot dat er op z’n minst een beetje regen zal vallen. Wel goed om ook daar wat tips over te geven dus.
La Source is niet echt een issue. 1 autolengte eerder remmen, probeer op de exit de buitenste kerb te vermijden anders verlies je veel tractie.
Het rechte stuk naar Eau Rouge is iets oppassen, halverwege vlak langs de muur rechts kan wat standing water staan, dit kan de auto in onbalans brengen dus blijf ietsje verder van de muur vandaan dan op droog.
Eau Rouge/Raidillon zijn op nat zeer zeker niet volgas. Begin al onderaan de heuvel bij de linker kerb met remmen en schakel terug naar 4 en ga op het gas door de rechter bocht. Hiermee kun je een hogere exit snelheid krijgen dan laat op de rem te staan. Bovenop de heuvel kan het wat spannend zijn doordat de auto omhoog komt en wat tractie mist, mogelijk zul je ietsje moeten liften om de auto in balans te houden.
En dan komt het gevaarlijkste deel van een nat Spa: de rechter knik op Kemmel straight.
Het blauw omcirkelde gedeelte is waar je standing water tegen gaat komen. Omdat dit in een flauwe bocht is en op hoge snelheid is het heel makkelijk om de auto hier te verliezen en in de muur te parkeren. De beste manier om dit te voorkomen is door vlak na Raidillon zoveel mogelijk naar links op de baan te gaan rijden, en dan in te sturen voor de knik en direct je stuurwiel zo recht mogelijk te houden terwijl je door het water rijdt. Op deze manier is de kans dat de auto wegglijdt minimaal. Wil je echt op safe gaan of regent het echt hard dan kun je vlak voor het water even liften. Doe dit tot 80/50% en de auto zal gewoon koers houden. Volledig liften is niet aanbevolen aangezien je niet alleen veel tijd verliest maar hierdoor ook de auto kan verliezen.
Les Combes - 1 à 2 autolengtes eerder remmen, rustig op het gas bij de exit van de linkerbocht.
Malmedy - pas op voor de exit, auto kan wegglijden op het groene gedeelte naast de kerb.
Bruxelles - halve autolengte eerder remmen
No Name - vermijd absoluut de rechter kerb op de entry! Als je daarop rijdt en de rem aantikt ga je in de rondte, zorg dat je met de rechterwielen op het asfalt blijft. Exit zelfde als Malmedy, kan erg glad zijn.
Pouhon - blijf op het asfalt bij de entry, raak de rechter kerb niet. Binnenste kerb links kun je meepakken maar vermijd dat je te ver naar buiten loopt. Raak je de eerste buitenste kerb rechts dan is de kans groot dat je spint! Exit kerb kun je wel pakken maar wees ook daar voorzichtig.
Pif-Paf - Autolengte eerder remmen. Vlak voor het rempunt is wat standing water, dit is meestal geen issue tenzij het echt keihard regent. In dat geval kun je vlak ervoor alvast liften en vlak erna op de rem. Exit van de linkerbocht is erg glad, makkelijk om daar de auto te verliezen.
Stavelot - rempunt nagenoeg gelijk. Je kunt hier in de regen een stuk vroeger insturen vanwege standing water op de apex. Mik op de binnenste kerb of zelfs richting het gras en zodra je het water raakt zal de auto iets naar buiten ondersturen en pak je de apex precies mee. Exit is ook hier weer link vanwege het groene gedeelte.
Stavelot 2 - zwaar liften maar remmen is niet nodig. Lift zo vroeg mogelijk en ga ook zo vroeg mogelijk op het gas om een betere exit te krijgen. Die exit kan ook hier wat tricky zijn, zeker omdat je volgas over de kerb rijdt met het stuur gedraaid.
Blanchimont - hier zul je in de regen iets moeten remmen en zelfs terugschakelen naar 4 bij veel regen. Doe dit vroeg en ga weer vroeg op het gas. Exit heeft een groene kerb dus kan dodelijk zijn.
Het stuk naar de Bus-stop heeft aan de rechterkant wat staand water, dit is meestal geen probleem.
Bus-stop - rempunt vrijwel gelijk als op droog doordat de snelheid uit Blanchimont veel lager is. Verder gelijk aan droog, exit kerb kan wel tricky zijn.
1 - La Source hairpin
Hoge prioriteit. Deze bocht bepaalt de snelheid die je gaat halen over het langste “rechte” stuk van de baan, de focus ligt hier dus op de exit. Ook trailbraken de bocht in werkt hier goed maar voorkom dat je te wijd gaat, die exit is veel belangrijker. Rempunt ligt net voor het gele stukje gras aan de linkerkant, begin met remmen nog voordat je voorbumper daar aankomt. Ook zit er op dat punt precies een dipje, ook daaraan kun je herkennen dat het tijd wordt om op de rem te gaan staan. Bocht wordt met vrijwel alle auto’s genomen in de 1e versnelling.
Na het rempunt wil je over de binnenste kerb de apex pakken en direct op het gas gaan. Begin met +- 50% gas en zodra de auto verder instuurt kun je het gaspedaal volledig indrukken. Terwijl je dat doet “open” je je stuurwiel (meer centreren) om wielspin te voorkomen.
Je kunt iets over de kerbs aan de linkerkant op de exits maar de auto kan daar in een spoor lopen. Niet heel gevaarlijk maar wees erop bedacht. Ga niet te wijd want je kunt hier een track limit warning voor krijgen als je volledig buiten de baan komt.
2/3/4 - Eau Rouge/Raidillon
De bocht der bochten, de mooiste bochtencombinatie ter wereld etc. Allemaal leuk, maar hoe ga je er doorheen? Antwoord is: volgas tenzij.. Deze bochten vergen aardig wat precisie om hier volgas doorheen te kunnen. Daarnaast moet ook de auto en de setup dit aankunnen. Afhankelijk van de auto zul je deze bochten voornamelijk in de 5e versnelling nemen. Opschakelen naar 6 pas doen nadat je over de heuvel komt.
Zorg dat je na de exit van La Source zo dicht mogelijk langs de rechter muur rijdt. Voor insturen Eau Rouge kun je rustig naar links draaien en over de kerb aan de linkerkant rijden.
De volgende bocht naar rechts bepaalt hoe snel je door de rest van de combinatie kunt gaan, dit is waar timing cruciaal is! Terwijl je volgas houdt stuur je naar rechts in en mik je met je rechter voorwiel net naast de rechter kerb op het steile vlak. Ben je net te laat met insturen zul je wat wijd gaan en zul je moeten liften om de bocht nog te halen, stuur je te vroeg in dan kun je de kerb raken. Dit is op zich geen ramp, de auto kan dit hebben en vaak kun je zelfs volgas houden of is een klein beetje liften genoeg. Voorkom wel dat je volledig over de kerb rijdt en het gras raakt, dit kan de auto in onbalans brengen. Zie je al dat je wijd gaat, lift hier dan alvast nog voordat je naast de baan raakt. Je kunt direct daarna weer op het gas en zo blijft het tijdverlies minimaal.
Dan over de heuvel. Je kunt de linker kerb volledig meepakken, de auto moet dit zonder problemen aankunnen al kan het soms wel even spannend worden. Zorg dat je met je rechterwielen op de kerb blijft om een track limit warning te voorkomen.
6/7/8 - Les Combes/Malmedy
Aanremmen gebeurt vlak voor het begin van de linker kerb, pakweg een halve autolengte ervoor. Het eerste deel van deze bochtencombinatie heeft een lage prioriteit, dus een snellere entry is hier prima.
Terugschakelen naar de 2e versnelling, trailbraken kan helpen om de auto beter naar de binnenkant van de bocht te krijgen. Mik met je rechter voorwiel op het groene vlak aan de rechterkant, je kunt deze kerb gebruiken om de auto nog verder te roteren zodat je zoveel mogelijk rechts uitkomt om daarna naar links in te sturen.
De bocht naar links kun je vrij ver afsteken, je kunt zelfs met je rechterwielen over de kerb zonder een warning te krijgen.
Blijf zoveel mogelijk aan de linkerkant van de baan, de bocht Malmedy heeft een hoge prioriteit dus een goede exit is belangrijk. Schakel op het korte stukje op naar 3, lift direct daarna het gas en stuur vroeg in om de kerb aan de binnenkant van de bocht mee te pakken.
Zo vroeg mogelijk op het gas om een goede exit te krijgen. Je kunt de auto vrij wijd uit laten lopen op de exit en zelfs volledig over de kerb maar zorg dat je ten alle tijde de rechterwielen op de kerb houd anders kun je hier een warning krijgen.
9 - Bruxelles
Mid/lage prio bocht, je kunt hier met redelijk wat snelheid induiken. Remmen net iets voor het begin van de linker kerb, terugschakelen naar de 2e versnelling en trailbraken tot net voor de apex.
Daarna vroeg op het gas, begin met +- 30% gas en druk het pedaal daarna rustig verder naarmate je verder door de bocht bent.
10 - No Name
Hoge prioriteit. Vlak na de exit van Bruxelles wil je zoveel mogelijk naar rechts bewegen. Relatief vroeg een tikje op de rem en eventueel een versnelling terug, al kan ik aanraden om deze bocht met de meeste auto’s in de 3e versnelling te nemen.
Zo vroeg mogelijk op het gas om een goede exit snelheid te krijgen en zorg dat je de binnenste kerb iets aantikt om de auto extra rotatie te geven zodat je niet wijd gaat.
Op de exit van deze bocht kun je makkelijk een warning krijgen maar als je je linkerwiel op de kerb houdt zit je goed.
11/12 - Pouhon
Mid prio bocht. Zorg dat je met je rechterwielen op de buitenste kerb zit vlak voor je rempunt. Het makkelijkste is om de oranje paaltjes/ladder rechts in het hek als oriëntatie te gebruiken. Rem zodra deze net buiten beeld verdwijnen - dit is iets afhankelijk van je scherm instellingen dus begin iets aan de vroege kant.
Rem kort maar hard af, terug naar de 3e versnelling en nog voor de apex alweer opschakelen naar 4 en op het gas. Ga je iets te vroeg op het gas heb je kans wijd te lopen voor de tweede apex, probeer dit te voorkomen door iets langer te wachten met volgas geven.
13/14 - Pif-Paf
Laag/hoog prio. Eerste deel van de bocht wil je vrij hard induiken en tot middenin de rechterbocht nog snelheid verliezen. Remmen vlak voor het begin van de linker kerb. Terug naar de 2e versnelling en trailbraken tot aan de apex.
Probeer zoveel mogelijk rechts te blijven zodat je een goede exit voor het tweede deel van de bocht kunt krijgen. In het tussenstukje opschakelen naar de 3e versnelling en rustig op het gas gaan. Je kunt een stukje over de grijze kerb links gaan of zelfs een stukje gras meepakken maar pas hiervoor op, de auto kan daardoor in onbalans raken.
Op de exit kun je vrij wijd gaan maar zorg dat je het grind aan de rechterkant net niet raakt, anders volgt een warning.
15 - Stavelot
Hoge prioriteit bocht, bepaalt je topsnelheid tot aan de chicane dus alle focus ligt op de exit. Aanremmen ongeveer een halve autolengte voordat de linker kerb begint, liever iets te vroeg dan te laat.
Relatief vroeg insturen, binnenste kerb kun je redelijk meepakken en dan zo vroeg mogelijk op het gas. Niet meteen volle bak maar begin met 50% en “knijp” dan het gaspedaal naar vol.
Je kunt wijd uitkomen op de exit maar net zoals de voorgaande bocht moet je voorkomen dat je het grind naast de baan raakt. Hierdoor kun je niet alleen tijd verliezen maar ook een warning aan de broek krijgen.
16 - Stavelot 2
In principe is deze bocht volgas, ook weer afhankelijk van de auto en setup maar vooral van de precisie waarmee je instuurt. Binnenste kerb iets aantikken helpt om de auto te roteren en als dat lukt kun je vrijwel zeker volgas houden. Stuur je iets te laat in dan kan het nodig zijn om iets te liften zodat je op de exit niet buiten de baan eindigt.
Op de exit kun je vrij wijd gaan maar zorg dat je ten alle tijde een wiel op de kerb houdt om een warning te voorkomen.
17/18 - Blanchimont
Beetje hetzelfde als bovenstaande, met genoeg precisie moet deze bocht volgas te nemen zijn. Ga je toch iets wijd dan kun je iets liften om op de baan te blijven. Zorg dat je zoveel mogelijk rechts zit voor het instuurpunt. Houd wel de linkerwielen binnen de witte lijn anders kun je hier een warning krijgen.
Probeer de binnenste kerb aan te tikken, zelfs iets eroverheen kan maar voorkom dat je het gras aantikt. Op de exit zorgen dat je je linkerwielen op de kerb houdt, zeker als je al 3 warnings aan de broek hebt vanwege alle vorige bochten ;)
19/20 - Bus-stop chicane
Laag/hoog prio. Eerste deel van de chicane kun je redelijk hard inrollen, voor het tweede deel vooral de focus op de exit leggen. Zorg dat je helemaal links op de baan zit en rem in een rechte lijn. Het rempunt voor de chicane is vrij lastig te vinden, ik gebruik zelf de witte lijn en rem dan +- 2 autolengtes erna. Dit is echter niet heel precies en hiervoor is een goede timing vereist. Veel rondjes rijden maakt dit iets makkelijker om goed te krijgen maar het is altijd beter om ietsje vroeger te remmen dan om door te schieten door te laat te remmen.
Schakel terug tot 1, stuur vrij laat in en laat de auto met een klein beetje vaart de bocht inrollen. Zorg dat je hierbij de binnenste kerb raakt maar vermijd de sausage.
Zorg dat je in het midden van de baan blijft, geef ietsje gas op weg naar het tweede deel van de chicane en stuur dan in voor de linkerbocht. Pik de binnenste kerb links mee en ga zo vroeg mogelijk op het gas. Je kunt de auto vrij ver naar buiten laten lopen maar zorg dat je op de kerb blijft.Dit doe je een keer of 600, en dan heb je een 24u op Spa gereden ;)
De meeste pace zal hier te vinden zijn in de langzame bochten. Vooral de Bus-stop is een plek waar je serieus tijd kunt winnen als je deze goed weet te pakken. Vergt heel wat oefenen zeker omdat het rempunt lastig te vinden is maar na genoeg rondjes kun je aardig inschatten hoe je de bocht moet nemen.
Bovenstaande gids is mbt versnellingen goed geschikt voor de McLaren, Ferrari en Lambo. De BMW zal in sommige bochten andere versnellingen nodig hebben. Zo kun je met die auto Pouhon volledig in z’n 4 nemen, en Pif-Paf in 3. Ook de andere auto’s kunnen dit, kijk even wat voor jou het beste werkt.