ACC Endurance handleiding
auteur: John Beton
Intro
In deze handleiding zal ik wat tekst en uitleg geven over wat je kunt verwachten tijdens een ACC endurance race. Endurance races verschillen niet veel van de races die wij al gedaan hebben met de DUS community. Het grote verschil is natuurlijk dat de races veel langer duren en dat je de auto deelt met andere rijders dmv rijderswissels die tijdens de pitstops plaatsvinden. Stints duren vaak niet langer dan 65 minuten dus het is niet nodig om uren in je rig door te brengen tijdens een race.
Om aan een endurance race mee te doen hoef je absoluut geen alien niveau te hebben! Pace maakt een stuk minder uit tijdens de lange races, veel belangrijker is om constant te kunnen rijden en de auto op de baan te houden. Dit zal ook niet voor iedereen even makkelijk zijn maar een voordeel van de endurance races is dat je eigenlijk altijd je eigen pace kunt rijden waardoor je minder onder druk komt te staan. Ook zul je veel minder vaak in directe gevechten terechtkomen, de meeste auto’s die je op de baan tegenkomt zullen niet in dezelfde ronde zitten als jouw auto en dan is het het belangrijkste om zo min mogelijk tijd te verliezen met het voorbijgaan van een langzamere auto of het voorbij laten van een snellere. En zo denken de andere teams er ook over dus eigenlijk gaat het passeren van auto’s altijd op een heel relaxte manier.
Inschrijven
In het kanaal #calendar zullen we de endurance events posten die ons leuk lijken om
met het DUS team te rijden. Je vindt daar een link naar het event en een korte omschrijving
met datum en
tijd wanneer de race plaatsvindt.
Wil je meedoen aan een race, klik dan op het groene
vinkje onderaan de
post zodat we weten dat je interesse hebt. In het kanaal #chat kunnen we dan bespreken hoe
we de race gaan
aanpakken, welke auto we gaan gebruiken etc.
De uiteindelijke inschrijving op SimGrid
wordt gedaan door
de teammanagers van DUS.
Zie je zelf een race op SimGrid, SimRacingGP of waar dan ook en het lijkt je leuk om die race te rijden, gooi hem dan neer in #calendar zodat de rest van het team zich kan aansluiten.
Dit hoeven niet per se hele lange races te zijn, elke race die in teamverband gedaan kan worden kun je hier posten.
Voorbereiding
Zodra een team is samengesteld kan worden begonnen met de voorbereiding. Als eerste zal de auto gekozen worden die het team gaat gebruiken. Voor endurance racen wil je altijd een auto hebben die vooral stabiel is en makkelijk te rijden is, dus de Porsche bijvoorbeeld zal niet gauw gebruikt worden maar auto’s zoals de Aston Martin of de McLaren zullen de voorkeur hebben.
Als de auto bekend is gaan we op zoek naar een setup. Wij hebben altijd de beschikking over zowel de CDA als de GO setups die we als basis set kunnen gebruiken. Deze setups kunnen we dan aanpassen zodat iedere rijder van het team goed met de auto overweg kan. Ook hier weer ligt de focus op stabiliteit - de auto moet een foutje niet direct afstraffen met een spin of erger. Want die foutjes zullen er altijd zijn, het is vrijwel onmogelijk om 65 min lang foutloos je rondjes te rijden.
Oefenen
Nu hebben we een circuit, een auto en een setup - rijden maar!
Het belangrijkste is om
eerst
de combo (auto/circuit) rustig te leren. In mijn ervaring is het altijd het beste om eerst
een aantal korte
runs te rijden - maximaal 5 rondjes. Je hoeft zeker niet
direct op de limiet te rijden, rustig snelheid opbouwen werkt veel beter om de combo het
snelste te
leren. Na die 5 rondjes even een korte pauze nemen, en dan weer 5 rondjes. Doe dit een keer
of 5 en dan
moet je al met een redelijke gang over het circuit heen kunnen. Je zult er ook een paar keer
naast schieten of
zelfs crashen - prima! Zo leer je hoe ver je kunt gaan en weet je wat je tijdens de race in
ieder geval
niet moet doen.
Zodra je de combo goed kent is het verstandig om ook eens een iets langere run te
doen. Volledige stints oefenen is niet noodzakelijk, max 30/40 minuten is al genoeg om te
weten hoe de auto
aan zal voelen zodra de banden beginnen te slijten. Maar kun je hier voor een race niet
genoeg tijd voor
vinden is dat geen probleem, als je de combo maar kent moet het tijdens de race zeker wel
goed komen.
Wel
is het handig om ook wat rondjes in de regen en/of in het donker te rijden afhankelijk van
het event. Mocht
je deze omstandigheden dan tijdens de race krijgen dan is het niet volledig nieuw voor je.
Het oefenen kun je in principe als eerste in single player doen. Zijn de weersomstandigheden nog niet bekend gebruik dan vaste waarden. Zelf heb ik deze altijd op 30% clouds staan met 20c ambient temperature om 14:00u. Dit geeft vrijwel altijd een ambient/baan temperatuur van 23c/31c. Voor in de regen gebruik ik 70% clouds met 20% precipitation en wetness/standing water. Grip level kun je op optimum laten, deze schakelt direct over naar de juiste waarde zodra de sim geladen wordt.
Veel communities hebben ook altijd een practice server voor een event met meestal dezelfde weersomstandigheden zoals die in de race zullen zijn. Zodra je de combo kent rijd ook daar dan een paar rondjes, dan weet je wat je kunt verwachten.
Stint sheet
Al ruim voordat een event plaatsvindt wordt het stint sheet ingevuld. Dit is een Sheets document waarop de nodige informatie over het event te vinden is. Ook kunnen de rijders hierop aangeven wanneer zij tijdens de race beschikbaar zijn en wordt de indeling gemaakt voor wie op welk moment in de auto zit.
Hieronder is de sheet zoals wij die gebruikt hebben tijdens de SSRI Kyalami 24u:
Onder deze tabel is nog een teller te vinden, hierop is af te lezen hoeveel stints iedere rijder heeft ingevuld:
Aan de onderzijde van de sheet kun je nog een tweede bladzijde vinden genaamd Pitstops. Hierop zijn de ingevulde strategieën van de setup te vinden en ook kunnen we daar bijhouden welke bandenspanningen gebruikt zijn bij vorige stints:
Het invullen van de sheet spreekt voor zich, maar heb je vragen laat het uiteraard
weten.
De kolommen “Stint start time” en de stint counter per rijder worden
automatisch
aangepast, graag daar dus niks aan wijzigen.
Hoeveel voorbereidingen je ook treft, er kunnen altijd dingen gebeuren tijdens een race die niet gepland zijn. Regen, crashes en disconnects kunnen de planning aardig in de war schoppen. Vandaar dat de stint sheet dus meer een leidraad is, als team moet je flexibel omspringen met alles wat je tijdens een race tegen kunt komen. Swappen van stints en in sommige gevallen verlengde stints kan altijd gebeuren, en ook de starttijden van de stints kunnen tijdens een race behoorlijk veranderen dus houd daar rekening mee. TIjdens de race zullen de starttijden wel geüpdatet worden zodat je een beetje een idee hebt wanneer je in de auto komt te zitten. Komt er IRL iets tussendoor, dan kan een stint altijd nog gewisseld worden. Maar dit kan altijd besproken worden binnen het team.
ACC beperkingen - volume 1
De servers van ACC kunnen maar een beperkt aantal connecties aan. Kunos garandeert
een stabiele server tot 80 connecties, in de praktijk blijkt dat pakweg 100/120 connecties
ook nog goed te
doen is. Maar zeker bij de grotere events met veel teams kan deze limiet ruim overschreden
worden. 40 teams
met ieder 4 rijders geeft al 160 connecties en dan krijgt de server het heel zwaar, als deze
het al niet
direct begeeft. Vandaar dat het belangrijk is om het aantal connecties zo laag mogelijk te
houden. De meeste
communities houden een max van 2 rijders per team aan wat tegelijkertijd op de server mag
zitten.
Aangezien je als rijder toch de race wilt kunnen volgen hebben wij altijd iemand
op de server die
de race streamt via Discord. Op deze manier kunnen alle rijders de race vanuit de auto
blijven volgen zonder
de server te overbelasten.
Tijdens rijderswissels is het vaak wel toegestaan om
kortstondig meer dan 2
connecties te hebben. Bovendien is het voor de organisatoren niet te zien hoeveel connecties
een team heeft,
maar aangezien niemand zit te wachten op een rode vlag vanwege serverproblemen proberen we
ons hier zoveel
mogelijk aan te houden.
ACC beperkingen - volume 2
ACC kent een aantal “issues” mbt teamraces, en dat gaat voornamelijk over de manier hoe de auto in de server geladen wordt. Zodra de raceserver online gaat en de auto voor het eerst op de server geladen wordt, moet dit altijd gebeuren door de teamleider! Wie de teamleider is voor dat betreffende event is terug te vinden op de website van Simgrid/SGP of bij de community die de race organiseert.
Pas zodra de auto op de server is ingeladen kunnen andere rijders ook joinen. Als deze volgorde niet aangehouden wordt bestaat de kans dat jij als rijder niet aan de race deel kunt nemen of zelfs het hele team de race niet kan doen! Dit is echt de allerbelangrijkste regel voor het deelnemen aan teamraces in ACC dus nogmaals:
De teamleider gaat altijd als eerste de server op!
En toch zal het een keer gebeuren dat dit misgaat, dat gebeurt zelfs pro-teams met jaren ervaring nog wel eens. Het enige wat je dan kunt doen is aan de organisatie vragen voor een server restart maar grote kans dat dit afgewezen wordt aangezien vrijwel iedereen nu weet hoe het moet. Jij weet het waarschijnlijk nog niet vandaar dat ik er zo op hamer.
Het aanwijzen van de teamleider gebeurt al bij het inschrijven voor het event. Het beste is om iemand te kiezen die zoveel mogelijk bij de race aanwezig kan zijn. Dit omdat bij een eventuele disconnect/game crash/rode vlag of andere ellende die rijder weer als eerste moet joinen.
In het geval van een disconnect/game crash moeten alle rijders van het team de server
verlaten. Pas als iedereen van de server is kan de teamleider de server weer joinen om de
auto opnieuw in te
laden.
Rijderswissels
Het event is gestart, er is niets misgegaan met het joinen van de server in de juiste
volgorde, practice en quali gingen goed en je team is niet van de baan gerost in T1. Mooi
zo! Het eerste uur
van de endurance race zit er bijna op en dan is het tijd voor de rijderswissel.
In het
pitmenu kun je de
rijder selecteren die de volgende stint gaat doen. In solo sprintraces zie je onderaan in
het pitmenu je
eigen naam staan, tijdens teamraces kun je dat vakje selecteren en met pijltjes links/rechts
de rijder
selecteren:
De gele omcirkeling “pressure” is ook een belangrijke: hiermee kun je bandendruk van alle 4 de banden tegelijk aanpassen! Dit scheelt een hoop extra knoppen indrukken: wil je de bandenspanning rondom met 0.4psi verhogen dan hoef je slechts 4 keer op de pijl naar rechts te drukken ipv elke band apart aan te passen.
Aan de bovenkant van het scherm links naast de spiegel verschijnt tijdens teamraces nog een lijstje met de rijders van het team. Hier kun je zien wie op dat moment de auto bestuurt en wie er met de server verbonden is. Ook kun je hier zien of je de juiste rijder hebt geselecteerd, zijn naam zal dan in blauw aangegeven worden:
Aangezien je dit als rijder zelf moet doen en je ook nog de bandenspanningen en
eventueel de brandstof aan moet passen, is het altijd raadzaam om ruim voordat de pitstop
plaatsvindt te
beginnen met het klaarzetten van de pitstop. Kom je in de laatste ronden voor de pitstop in
verkeer dan wil
je je niet ook nog bezighouden met pitstop instellingen dus begin er zeker 10 ronden voor de
pitstop al
mee.
Pas instellingen ook alleen maar aan als je op het rechte stuk rijdt, dit scheelt
een verlengde
pitstop vanwege schade.
Als alles ingesteld staat kun je je pitstop maken. De rijderswissel duurt net zo lang
als een bandenwissel dus een normale pitstop zonder schade duurt exact 30 seconden. Tijdens
die 30 seconden
ben jij in principe nog steeds de berijder van de auto, dingen als TC/ABS kun je nu nog
aanpassen voor de
volgende rijder. Ook kun je de auto alvast starten zodat de volgende rijder zo snel mogelijk
weg kan rijden.
Hiermee kun je een aantal seconden winnen en dat is natuurlijk altijd goed.
Om de auto te
starten houd
je, zodra de countdown bij 10 seconden is, de startknop vast en houd je het gaspedaal
volledig ingedrukt, de
motor moet nu stationair draaien. Tel de laatste 5 seconden af zodat de volgende rijder weet
wanneer hij de
controle over de auto krijgt. Zodra de countdown op 0 staat wordt de auto overgedragen en
kan je teamgenoot
verder met de race. Belangrijk is dat je aan het begin van de pitstop de auto in z’n
eerste
versnelling laat staan zodat het wegrijden zo snel mogelijk gaat.
In sommige gevallen
rijdt de auto niet
direct weg, de motor is dan afgeslagen. De nieuwe rijder kan de auto dan gewoon starten en
alsnog wegrijden.
In 80% van de gevallen werkt deze truc gewoon en kun je dus kostbare seconden winnen. Neem
je de auto zelf
over, zorg dan altijd dat je je hand bij de startknop houdt zodat je de auto zo snel
mogelijk kunt starten
mocht de motor toch afslaan.
ACC beperkingen - volume 3
Zodra je als rijder de auto overneemt, verdwijnt de virtual mirror uit je scherm. Om
deze terug te krijgen kun je je camera “cyclen”, default F1. Druk deze knop in
totdat je weer
terug bent op de view die je wil gebruiken tijdens het rijden, de virtual mirror is nu weer
terug in
beeld.
Handige truc is om voor de rijderswissel de camera al aan te passen naar 1 view
voor je
gebruikelijke camera. Zodra je dan de controle over de auto krijgt, hoef je maar 1 keer op
F1 te drukken en
je zit direct op de juiste camera. Dit kun je dan dus al doen voordat je de pitstraat
uitrijdt.
Mocht je
toch vergeten de camera te cyclen en de mirror te activeren, wacht dan tot je op een lang
recht stuk rijdt
om dit alsnog te doen. Dit uiteraard om spins/crashes te voorkomen.
Als je de auto net overgedragen hebt aan je teamgenoot, houd dan in de gaten of er verkeer aankomt bij de uitgang van de pitstraat en informeer je teamgenoot daarover. Zo weet hij wat te verwachten zodra hij de baan oprijdt. Het beste kun je hiervoor de minimap gebruiken en ook de “relatives timer” links onderaan kan hiermee helpen.
Stint timer
Vrijwel elke endurance race heeft een maximale tijd die een stint mag duren, in de
meeste gevallen is dat 65 minuten. Deze stint timer verschijnt linksboven onder de
rondetijden op het moment
dat je de auto bestuurt.
Zodra je de pitstraat uitrijdt gaat de timer aflopen en het is
heel belangrijk
om de pitstraat binnen te rijden voor de volgende pitstop voordat de timer afloopt. Ga je
over de maximale
tijd heen dan krijgt je team automatisch een DT penalty.
In vrijwel alle gevallen wil je
een stint zo
lang mogelijk oprekken en dus zo dicht mogelijk bij die 65 min uitkomen voordat je binnen
komt. Hiermee kun
je mogelijk later in de race je voordeel mee doen dus probeer altijd zo lang mogelijk door
te rijden.
Met nog 10 minuten op de stint timer zal de engineer daar melding van doen, en met 5 minuten te gaan zal de engineer zeggen dat je die ronde moet pitten. Kijk zelf of dat dan ook echt nodig is, meestal kun je er nog wel een rondje of 2 aan vastplakken maar neem er niet te veel risico mee.
Rijgedrag
Zoals ik eerder vertelde zul je in endurance races voornamelijk auto’s tegenkomen die niet in dezelfde ronde zitten. Een langzamere auto inhalen of een snellere auto laten passeren moet dus zo min mogelijk tijd kosten zodat je geen tijd verliest tov je directe concurrenten.
Passeren van langzamere auto’s
Zodra je aan de staart komt van een langzamere auto zul je wat geduld moeten hebben
afhankelijk
waar je de auto op het circuit tegenkomt. De auto voor je krijgt een blauwe vlag en in
de meeste
gevallen zullen zij je de gelegenheid geven om je te laten passeren.
Gebeurt dit niet dan
zul je de auto
op een “normale” manier in moeten halen zoals dat ook in de sprintraces gebeurt.
Neem hierbij
niet te veel risico maar wees wel overtuigend bij je inhaalactie - twijfelen bij een
inhaalactie eindigt
vrijwel altijd in een spin/crash. De auto die je op een ronde zet mag zijn positie niet
verdedigen dus dit
is zelden echt een probleem.
Beperk het flashen tot
een absoluut minimum. Alleen als een auto je al een aantal bochten ophoudt kun je een keer
flashen maar
probeer dit echt te laten, het werkt alleen maar frustrerend voor de auto voor je en mocht
je de auto later
in de race weer tegenkomen zullen ze het waarschijnlijk weer niet heel makkelijk maken voor
je.
Laat een
auto je er juist heel makkelijk voorbij, gebruik dan de waarschuwingslichten als een
bedankje. Kom je die
auto later in de race weer tegen zal deze je waarschijnlijk weer heel makkelijk voorbij
laten. Eigenlijk wil
je vanaf het begin van de race al zoveel mogelijk “vrienden” maken met de andere
teams door dit
soort kleine gebaren. Dit kan later in de race een voordeel opleveren.
Laten passeren van snellere auto’s
Zodra een snellere auto binnen +- 1s van jouw auto komt kun je overwegen deze te
laten passeren. Ook dit moet zo min mogelijk tijd kosten en ook veilig gaan. Wees daarom
voorspelbaar in je
acties, rem dus niet ineens af op de ideale lijn want dat kan een schrikreactie
veroorzaken.
Het beste is
om op een recht stuk de richtingaanwijzer te gebruiken, van de racelijn af te gaan en even
kort het gas te
liften. Zodra de inhalende auto naast je komt kun je alweer volgas geven, door de hogere
snelheid van de
inhalende auto zal deze je makkelijk voorbijrijden en kun je er direct achter aansluiten.
Rem bij het
volgende rempunt wel een autolengte eerder zodat je niet achterin de snellere auto duikt.
Zie je dat de inhalende auto al dicht achter je zit vlakbij een bocht, rem dan iets
later en ga wat wijd door de bocht en gun hem de binnenkant.
Wees vooral heel duidelijk in wat jouw bedoeling is. Een groot deel van de incidenten en near-misses tijdens endurance races komen door miscommunicatie. Vandaar dat het gebruik van richtingaanwijzers echt aan te raden is, maar kun je deze om wat voor rede dan ook niet gebruiken kun je alsnog heel duidelijk zijn in de bewegingen die je met de auto maakt.
Weetjes
- Track limit warnings gelden voor de hele auto en worden dus meegenomen na een pitstop. Aantal waarschuwingen blijft hetzelfde: drie warnings, bij de vierde krijgt de auto een drive-through penalty
- Track limit warnings worden berekend aan de hand van jouw snelste rondetijd (Tim ;)) Het maakt dus niet uit hoe snel jouw teamgenoot door een bocht kan, als jij tijdens een off-track sneller gaat dan dat jij ging in jouw snelste ronde krijg je die warning.
Slot
Met 9 kantjes heb ik zo wel genoeg getypt. Ik kan zo nog wel 9 kantjes typen maar
uiteindelijk ga je veel meer leren door gewoon de races te rijden. Daarbij ga je fouten
maken en dat hoort
allemaal bij het leerproces. Je gaat een keer spinnen of crashen, je zal zeer zeker een keer
een andere auto
raken en ook zul je een keer een pitstop verprutsen. Hoort er allemaal bij, maar zodra je
een aantal races
ervaring hebt zul je ook een snellere en constantere rijder zijn. En als je dan een keer een
race hebt waar
alles op z’n plek valt zul je met je team ook nog eens een goed resultaat
binnenslepen.
Tot die
tijd is er nog 1 tip die ik kan geven: verwacht helemaal niks! Doe je best, rijd zo goed als
je kunt maar
wat betreft resultaat moet je maar 1 doel hebben: niet laatste worden. Op die manier is een
vergooide kwali,
een crash in de eerste ronde of een disconnect na 14 uur rijden heel jammer maar kun je nog
steeds een hele
leuke race hebben.
Als je nog vragen, opmerkingen of aanvullingen weet hoor ik het graag 🙂
Succes!